Skip to main content

Ik help je overeind

IJsbreker

Met een ijsbreker laat je de kinderen aan het begin van het kinderwerk op een speelse wijze kennis maken met het thema.

Duur:                    

5 minuten

Download:

IJsbreker - Ik help je overeind.pdf

Werkvorm:

Opdracht:          
Verdeel de kinderen in tweetallen.

Vertel de kinderen dat het ene kind moet doen alsof het bijna niet kan lopen en geef de opdracht aan het andere kind om dat ene kind naar de overkant te helpen. Bespreek met de kinderen eerst voor hoe je dat zou kunnen doen, zonder de ander pijn te doen.

Zorg ervoor dat verschillende ideeën geshowd worden  aan de groep  en dat je samen bepaalt of dat een goede manier is of niet.

Als er verschillende (goede) ideeën geshowd zijn, geef je de opdracht om het “moeilijk lopende” kind naar de overkant van de zaal te brengen (zonder hem of haar pijn te doen).

Als het echt niet lukt, ga dan (na enkele pogingen!) met z’n tweeën naast elkaar op de grond zitten. Draai daarna de rollen om, zodat elk kind een ander naar de overkant heeft geprobeerd te brengen.

Vertel:                
In het verhaal van vandaag ligt Ismaël uitgeput en uitgedroogd op de grond. God vertelt Hagar dat zij Ismaël overeind moet helpen en hem goed moet vasthouden. Zo kan zij haar zoon helpen.

Vraag:                 
- Hoe voelde het om te helpen? Was dit gemakkelijk?
- Zou het makkelijker zijn als het heel warm is? Of wanneer je heel ver moest lopen? Hoe zou het voor Hagar geweest zijn denk je?
- Waarom gaf God Hagar deze (moeilijke) opdracht? Wat zegt dat over God?